Renommé

View Original

Vejen til valgnederlag er brolagt med møgsager i medierne

Det er ubehageligt at blive udsat for kritisk mediedækning, men har møgsager i medierne reel betydning for bundlinjen? Kan man aflæse en mediekrise i årets resultat? Inden for politik, hvor regnskabet opgøres i stemmer, valgsejre og vælgerlussinger er svaret ja. Det er folketingsvalget et glasklart eksempel på. Resultatet afspejler i høj grad, hvem der har haft mediekriser – og hvordan de har håndteret krisekommunikationen.

Vælgerne afregnede kontant med Liberal Alliance for mediernes berettigede kritik af Anders Samuelsens pinlige dratten ned fra træet, da grenen til sidst knækkede under ham i forhandlingerne om skattelettelser. Men turen op i træet og tilbage igen var ikke den eneste mediekrise for Liberal Alliance. Politisk lod partiet sig ydmyge igen og igen, og det lukkede medierne naturligvis ikke øjnene for. Dertil kommer den krampagtige fastholdelse af den åbenlyst inkompetente ældreminister Thyra Frank.

Alternativet fik vælgersmæk for en hel serie af møgsager om penisbilleder, krænkelser, magtspil, flyrejser og ikke mindst det famøse borgmesterkontor, som førte til Niko Grünfelds afgang.

Dansk Folkeparti blev fravalgt af over halvdelen af deres 2015-vælgere, og det skyldes ikke kun, at der udviklede sig en overordnet konsensus hen over midten om udlændingepolitikken. Mediekriserne om omfartsvejen i Mariager og Morten Messerschmidts lange fingre nede i EU’s pengekasse var også medvirkende årsager til den voldsomme tilbagegang.

Til gengæld gik det rigtig godt for Venstre og Lars Løkke Rasmussen. Godt nok mistede blå blok som ventet regeringsmagten, men Venstre opnåede væsentlig fremgang, og Løkke selv konsoliderede sin position som formand for partiet.

Jeg er ikke i tvivl om, at man i Venstres kampagnemaskinrum har kæmpet indædt for at undgå, at der op til valget i år skulle opstå mediekriser som de gammelkendte om sko, fadøl og hotelregninger. Man har gennemanalyseret risici for møgsager og arbejdet målrettet med klassisk issues management. Nu hvor valget er overstået, er det tydeligt, at indsatsen har båret frugt.

Det kan både politikere, organisationer og erhvervsliv lære af. Den bedste håndtering af en krisesag i medierne er at forebygge, at krisen overhovedet opstår.