Renommé

View Original

7 gode råd om corona-kommunikation

Hvordan kommunikerer I bedst muligt, mens coronakrisen står på? Her følger 7 gode råd til jeres krisekommunikation:

1)    Vi er alle ramt af krisen. Anerkend at COVID-19-spredningen har udviklet sig til en regulær global krisesituation. Vi har alle et medansvar for at forebygge, at den løber løbsk. Lad være med at involvere jeres kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere i en akademisk diskussion om, hvorvidt regeringens tiltag for at inddæmme sygdommen er rigtige eller ej. Tag udgangspunkt i, hvad der er besluttet. Følg anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen og politiet. Hold fokus på jeres egen forretning. Fortæl om, hvad I selv gør. Ikke hvad andre gør forkert eller burde have gjort.

2)    Vær åben og tydelig. Fortæl proaktivt om, hvad I gør for at forebygge smittespredning. Fortæl hvad I gør for at passe på jeres medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Hvis jeres linje er at følge anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen og politiet konsekvent, så vær åben om det. Og sørg for at anbefalingerne er synlige og let tilgængelige i jeres virksomhed.

3)    Kommuniker situationsbestemt. Coronakrisen udvikler sig dagligt, så I bør tjekke jeres kommunikation hver dag og vurdere, om der er behov for ændringer eller opdateringer. De tiltag, som var rigtige i går, kan vise sig at være utilstrækkelige i dag. Eksempelvis advarede de tyske læger i fredags mod corona-hysteri. Efter weekenden mente de, at den tyske forbundsregerings ret markante indgreb var velbegrundede. Hold jer bredt og internationalt orienteret – og vær klar til at handle hurtigt og fleksibelt.

4)    Pas på ikke at fremstille jer selv som ofre for coronakrisen. Hvis I får skabt det indtryk, at det mest forfærdelige, der sker lige nu, er de begrænsninger, der rammer netop jeres virksomhed og jeres medarbejdere, mister I respekt i offentligheden. Hvis I får placeret jer selv i en martyrposition, kan det påvirke jeres brand og omdømme negativt. Fokuser i stedet på, at tiltagene for at forebygge smittespredning er nødvendige, og at I bakker op om dem.

5)    Undgå at falde for fristelsen til at gøre COVID-19 til årsag til dårligdomme, som reelt også havde ramt jer, hvis der ikke havde været en coronakrise. Hvis I kom ud af 2019 med et dårligt årsregnskab, eller hvis jeres bogføringssystem er nede, så er det næppe COVID-19’s skyld. Det vil ikke være godt for jeres omdømme, hvis I bliver ”taget” i at bruge COVID-19 som en kreativ bortforklaring.

6)    Hvis I har planlagt arrangementer med mange mennesker, bør I kommunikere åbent og proaktivt om, hvordan man skal forholde sig som deltager. Bliver arrangementet gennemført? Hvor er der mulighed for at vaske hænder og bruge håndsprit? Er syge og forkølede deltagere velkomne? Hvordan forventer I, at deltagerne hilser på hinanden? Med andre ord: Vis med jeres kommunikation, at I tager ansvar for arrangementet frem for at overlade beslutningerne til hver enkelt deltager.

7)    Hvis coronakrisen medfører, at I bliver ramt på jeres kerneforretning og må foretage fx aflysninger, midlertidige produktionsstop, nedlukninger eller afskedigelser, så læg en plan for kommunikationen. Hvis jeres virksomhed er væsentligt berørt, befinder I jer i en krisesituation, hvor I formentlig mest af alt har fokus på økonomi og jura. Men I bør også have en strategi for jeres kommunikation. Jeres kommunikative håndtering af krisesituationen kan nemlig vise sig at blive lige så afgørende som selve krisen.

Bonusinfo: De entusiastiske dansere på billedet indgår i en vietnamesisk corona-video. Videoen er blevet et viralt hit og er et eksempel på, hvordan man kan kommunikere tydeligt og skabe engagement.