Corona har gjort medietræning vigtigere end nogensinde

 
HH

Coronapandemien har ført til gennemgribende ændringer i vores måde at kommunikere med hinanden på. Vi er ikke sammen med så mange som før, og de store forsamlinger og begivenheder er sat på pause. I praksis betyder det, at årsmøder, konferencer og store medarbejdermøder bliver aflyst i hobetal.

Til gengæld videokommunikerer vi i stor stil. Dels holder vi digitale møder, dels har enhver jo mulighed for at etablere sin egen tv-kanal. Det kan være på et intranet eller på et socialt medie som fx YouTube. Begrænsningerne i mulighederne for at være fysisk sammen har medført, at videokommunikation har fået en helt afgørende betydning. Både for den topleder, der vil informere sine medarbejdere, for den organisationsformand der vil tale til sine medlemmer og for den forsker, der vil formidle sine seneste resultater.

De fleste af os har brug for hjælp til at lære, hvordan man bedst muligt kommer igennem med sine budskaber på video. Hvordan man udtrykker sig klart og forståeligt, og hvordan man understøtter sin verbale kommunikation med kropssprog og stemmeføring.

Administrerende direktør i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen har sagt, at kommunikation er over halvdelen af hans arbejde, og den meget aktivt og personligt kommunikerende Mads Nipper er som Grundfos-koncernchef blevet kåret til årets leder. Det siger noget om, hvor vigtigt det er at kunne agere foran et kamera. Nogle er nærmest født til opgaven, men de fleste af os har brug for hjælp til at lære, hvordan man bedst muligt kommer igennem med sine budskaber på video. Hvordan man udtrykker sig klart og forståeligt, og hvordan man understøtter sin verbale kommunikation med kropssprog og stemmeføring.

Derfor har covid-19 gjort medietræning – eller træning i at kommunikere til kamera om man vil – til en naturlig del af efteruddannelsen for mange flere, end før vi blev ramt af pandemien. Medietræning er ikke længere forbeholdt politikere og topchefer, der skal interviewes på TV2 News. Medietræning er eksempelvis også for mellemlederen i en decentralt organiseret virksomhed eller regionsformanden i en forening. Forskeren, der skulle have præsenteret sine epokegørende resultater på en nu aflyst kongres, skal også finde nye formidlingsveje og kan have stor fordel af at blive medietrænet.

Og smittefaren? Den er et vilkår for os alle – så i denne tid kan medietræning naturligvis også gennemføres online.

 
Claus Jørgensen