Fem refleksioner før Folkemødet

Rundt omkring er der godt gang i forberedelserne til Folkemødet 2024. At være i gang nu er ikke så meget som en dag for tidligt. Hvis man venter, kan det blive et opslidende kapløb med tiden at overholde Folkemødets forskellige deadlines. Her er fem refleksions-indspark, som I kan bruge i den kommende fase af planlægningen.

Læs mere
Kronprinsparret og Herlufsholm-krisen

Sagen om Prins Christians og Prinsesse Isabellas skolegang på Herlufsholm har udviklet sig til den hidtil værste mediekrise for kronprinsparret. Miseren skyldes i høj grad, at valget af Herlufsholm clasher i forhold til det billede, som kronprinsparret har skabt af sig selv som de folkelige kongelige.

Læs mere
Claus Jørgensen
Will Smith: Virkeligheden slår igen

Når man analyserer kriser og krisekommunikation, skal man huske at indtænke den kontekst, som krisen opstår i. Will Smith stak en lussing i kontekst af filmfolkets fejring af sig selv. Og måske troede han selv i splitsekund, at det hele bare var en film. Men virkeligheden slog igen.

Læs mere
Claus Jørgensen
Det undervurderede Brøndby-hold

I en krisesituation er det afgørende, at man gør det vigtigste først - og det næstvigtigste bagefter. Derfor prioriterede kommunikationsfolkene og deres kolleger i Brøndby IF helt efter bogen, da de valgte at fokusere på at afværge en tragedie frem for at stå til rådighed for medierne.

Læs mere
Claus Jørgensen
Pas på før du spiller offerkortet

Den bedste position i medierne tilhører ikke den talentfulde ener eller den ansvarsbevidste slider. Den bedste position tilhører den, som det er synd for. Minkbranchen er et godt eksempel. Offerrollen er blevet den mest attraktive, men den skal indtages med omtanke.

Læs mere
Claus Jørgensen
Kan du stå inde for din influencer?

Den ulmende skepsis over for influencer marketing har fået nyt liv, efter at en gruppe influencere og kendisser er rejst til Dubai midt under Covid-19-pandemien. Dubai-sagen viser, hvor vigtigt det er, at man på forhånd gør sig klart, om man kan stå inde for de personer, som man bruger til positionering af sin virksomhed.

Læs mere
Claus Jørgensen
Hvad kan vi lære af de radikales krisehåndtering?

Hvis I vil fare hårdt frem i medierne med direkte og personlig kritik af en konkurrent eller modstander, så husk på forhånd at analysere, om kritikpunkterne kan ramme jer selv som en boomerang. Og sørg for at være forberedt til fingerspidserne, så I ikke får rodet jer ud i tøvende og uklare svar på journalisternes spørgsmål. Det og meget andet kan man lære af de seneste ugers radikale krisekommunikation.

Læs mere
Claus Jørgensen
Corona har gjort medietræning vigtigere end nogensinde

Coronapandemien har medført, at generalforsamlinger, konferencer og store medarbejdermøder bliver aflyst i hobetal. Til gengæld videokommunikerer vi i stor stil, og enhver kan etablere sin egen YouTube-kanal. Det er blevet endnu mere afgørende at beherske kommunikation til kamera. Derfor er medietræning i dag relevant efteruddannelse for mange flere, end før pandemien ramte os.

Læs mere
Claus Jørgensen
Hvad er egentlig problemet med ghosting?

Skal man altid svare på journalisters og andres henvendelser, eller er det en gang imellem ok at forholde sig tavs eller endda bruge ghosting? I langt de fleste tilfælde opnår man det bedst mulige omdømme ved at svare på det, man bliver spurgt om, og ved at gå aktivt ind i debatter. Ikke desto mindre findes der situationer, hvor det er ok at undlade at svare - selv om det fundamentalt er dårlig stil.

Læs mere
Claus Jørgensen
Er dagbladsannoncer god krisekommunikation?

Dagbladsannoncer bliver stadig brugt som krisekommunikation. Senest har vi set Lagkagehuset indrykke store annoncer som reaktion på kritisk mediedækning under coronakrisen. Men bruger man dagbladsannoncer, kommer man til at fremstå som en virksomhed, der ikke ønsker at gå i dialog med sine kunder. Annoncerne bliver set som et udtryk for, at man vil holde enetale uden at blive udsat for spørgsmål og kommentarer

Læs mere
Claus Jørgensen
Giv kommunikationen et servicetjek mens du ikke har patienter

Klinikkerne hos tandlæger, kiropraktorer og fysioterapeuter vil stå tomme en stor del af tiden, indtil coronakrisen er drevet over. Det er bestemt ikke nogen ønskesituation for de berørte klinikker. Hvordan får man det bedst mulige ud af de kommende uger, hvor der ikke er patienter - eller i hvert fald kun meget få? En mulighed er at give klinikkens kommunikation et grundigt servicetjek

Læs mere
Claus Jørgensen
Videokommunikation under corona-krisen

I den kommende tid vil topledere, undervisere og oplægsholdere skulle tale til kameraet i deres computer og ikke til et fysisk publikum. Mange, der er vant til at stå over for en gruppe medarbejdere eller i en undervisningssituation, skal indstille sig på en ny virkelighed, hvor de ikke er sammen med deres tilhørere. Den omstilling er ikke nødvendigvis let

Læs mere
Claus Jørgensen
Kunne Lê Lê have undgået mediestormen?

Mediedækningen af Lê Lê-restauranternes konkurs har været til stor skade for kædens omdømme. Det brand, som Anh Lê og co. gennem 17 år har kæmpet så hårdt for at bygge op, er i den grad vingeskudt, og det er ikke sikkert, at Lê Lê nogensinde igen får den medvind, som kæden har nydt godt af. Men måske kunne mediestormen have været undgået

Læs mere
Claus Jørgensen