Kan du stå inde for din influencer?

 
HH

Mens Covid-19-pandemien dels har sendt det halve Danmark hjem fra skoler og arbejdspladser, dels har reduceret vores sociale liv til gåture og virtuel fastelavnsbollehygge, er et ukendt antal influencere og kendisser taget til Dubai, inviteret af Emiraternes statsejede turistbureau. Kritikken af influencernes strabadserende forretningsrejser til det søde bar- og badeliv ved Den Persiske Golf har været både hård og berettiget. Det er én ting. Men hvad værre er for influencerne: Dubai-turene har pustet liv i den glødende skepsis over for influencer marketing som sådan.

Selv om andre SoMe-strategier ofte giver bedre målbare resultater, vil jeg gerne slå fast, at influencer marketing kan være en effektfuld vej til positionering af produkter, brands og budskaber, især over for målgrupper som det kan være svært at nå via andre kanaler. I korte træk er influencer marketing-dealen, at en virksomhed betaler en eller flere influencere for at tale eller skrive positivt om virksomheden til influencerens ofte tusindvis af følgere på sociale medier som Instagram og YouTube.

Du er nødt til at sikre dig, at influenceren med troværdighed og autencitet står inde for din virksomhed. Ellers gennemskuer følgerne det lige med det samme. Men du må nødvendigvis også spørge dig selv, om I kan stå inde for influenceren.

Hvad enten det er et produkt, en mærkesag eller et brand, som en virksomhed forsøger at få positioneret via influencer marketing, er kernen i relationen mellem influenceren og virksomheden, at influenceren (mod betaling naturligvis) står inde for virksomheden over for sine følgere.

Hvis du står med ansvaret for jeres kommunikations- eller marketingstrategi, bliver du nødt til at sikre dig, at influenceren med troværdighed og autencitet står inde for din virksomhed. Ellers gennemskuer følgerne det lige med det samme. Men du må nødvendigvis også spørge dig selv, om I kan stå inde for influenceren.

Når I vælger at lade en influencer tale godt om jer, går blåstemplingen to veje. Influenceren blåstempler jeres produkt eller mærkesag. Og ved at I bruger – og betaler – influenceren, blåstempler I også hende eller ham. I går med andre ord arm i arm med influenceren.

Kan jeres brand holde til, at I bliver associeret med en influencer, der udviser en socialt eller etisk uacceptabel adfærd? Hvor meget af jeres gode omdømme vil I sætte på spil ved at gå arm i arm med en influencer, som godt nok ikke har gjort noget kriminelt, men som burde have været i stand til at se længere end til sin egen slitageramte næsetip? Disse spørgsmål bør du stille dig selv. Og lige nu er det Dubai, alle taler om. Om nogle måneder er det noget andet. Det er slet ikke umuligt, at dette ”andet” også handler om influencere.

 
Claus Jørgensen