Pas på før du spiller offerkortet

 
HH

Hvor må det dog være irriterende at være advokat eller øjenlæge. Hvis man tilhører en af disse professioner, er det umuligt at blive opfattet som et offer. Det kan godt være, at øjenlægen er respekteret for sin dygtighed, men synd for ham bliver det aldrig – hvilket kan være problematisk både for øjenlægerne og for en række andre erhverv, hvor udøverne heller ikke bliver set som ofre. Den bedste position i medierne tilhører nemlig ikke den talentfulde ener eller den ansvarsbevidste slider. Den bedste position tilhører den, som det er synd for. Den som er offer for urimeligheder eller krænkelser. 

Minkavlerne er et godt eksempel på en branche, som det er synd for. Minkavlerne har spillet offerkortet dygtigt, konsekvent og helt uden skrupler, hvilket foreløbig ser ud til at udløse erstatninger, der er betydeligt større, end hvad der tilføres andre hårdt ramte brancher som fx luftfartsselskaberne og restaurationsbranchen.

Offerrollen kan være attraktiv, både for brancher, organisationer og enkeltpersoner. Som forfatteren Birgithe Kosovic har sagt til Berlingske (08.03.2021), så ligger der ”en styrkeposition i at være offer, som er den store moderne fortælling. Når man er offer, er man mod noget, og det giver en stor definitionskraft, og man er pr. definition uangribelig”.

Hvis du har fået positioneret dig selv eller dem, du arbejder for, i offerrollen, så har du ofte frikort i medierne. Hvis en journalist har skåret sin historie med dig i offerrollen, så er du med stor sandsynlighed i trygt farvand. Hvis du er heldig, får du ikke så meget som ét kritisk spørgsmål. Hvorfor ikke? Fordi journalisten risikerer, at historien ikke holder vand. Og journalisten er underlagt krav om at levere gode, klikbare og delbare historier. Mange. Hurtigt.

Hvis du formår at spille ud med offerkortet og få både nyhedsmedier og kommentarspor på sociale medier til at købe præmissen om, at det er synd for netop dig eller netop din branches virksomheder eller netop din organisations medlemmer, så er du godt på vej til at forme agendaen.

Offerkortet vil i mange tilfælde være den afgørende trumf, der sætter en stopper for enhver diskussion. Men kortet kan også vise sig at være en uberegnelig joker. En boomerang som slår hårdt

Men pas på! Det kan være afgørende, at du tænker dig om både en og to gange, før du spiller offerkortet. Her er 5 spørgsmål, som jeg vil anbefale, at du stiller dig selv, inden du går efter at indtage offerpositionen:

1.     Kan du lide at være et offer? Hvis du trækker offerkortet, kan det få langtrækkende betydning for opfattelsen af dig hos dine stakeholders. Hvis du én gang har fået placeret dig selv i offerrollen, kan det være svært at bryde ud af den igen.

2.     Vil dine kunder gerne handle med et offer? Eller vil de hellere handle hos en vinder? Hos en vindertype der giver udtryk for at ville påvirke innovation og udvikling i stedet for at fremstå som en martyr, der har lagt sin skæbne i andres hænder?

3.     Kan din offerposition holde til nærmere granskning? Kan du leve med at give journalisten 100 % transparens om din sag, fx via aktindsigt. Hvad kan der ske, hvis journalisten taler med andre kilder, som har en anden udlægning af virkeligheden end din?

4.     Har du virkelig været udsat for urimeligt krænkende behandling, eller er du nærmere blevet ramt af ting, som de fleste andre også ind imellem møder på deres vej gennem livet? Er du under et særligt uudholdeligt pres, eller bliver der stillet de samme krav til dig som til andre? Hvis du fx skal opfylde krav om effektivitet, fleksibilitet og dokumentation, er det så krav, som alle mulige andre også udsættes for?

5.     Kunne du selv have gjort noget for at forandre situationen? Dette spørgsmål kan være et af de sværeste at håndtere. Som Simon Svalling har skrevet på Twitter, er der en del ”lovestorm” i offerrollen, så man kan blive helt afhængig af den, og man ønsker ret beset ikke en forbedring, for så mister man rollen.

Offerkortet vil fortsat i mange tilfælde være den altafgørende trumf, der rydder bordet i den forstand, at enhver diskussion ophører. Men offerkortet kan også vise sig at være en uberegnelig joker. En boomerang som slår hårdt. Det skal du gøre dig klart, ikke mindst hvis du arbejder professionelt med positionering i medierne.

 
Claus Jørgensen