Du skal bare være dig selv

 

Af Annette Bjerre Andersen Ryhede og Claus Jørgensen

For et halvt år siden havde de fleste mere eller mindre afskrevet Lars Løkke Rasmussen som en central person i dansk politik. I dag er han udenrigsminister. Ved folketingsvalget stormede han ind og trak 15 mandater med sig, og siden har Løkkes parti Moderaterne holdt skansen i meningsmålingerne.

Mange har talt om, at Lars Løkke som politisk taktiker og forhandler er i en liga for sig. Vi vil vove den påstand, at den afgørende årsag til Løkkes succes er hans kommunikative evner. Og frem for alt hans evne til at fremstå autentisk. 

Når Lars Løkke taler på tv, hviler han i rollen og får ofte tilført sine udtalelser et skær af hverdagsagtig snusfornuft. Mange oplever, at Lars Løkke er ”den samme”, uanset om han medvirker i et tv-interview, eller vi møder ham på en løbetur eller til et vælgermøde.

Lars Løkke er god til at have sine følelser med i det, han taler om. Man er ikke i tvivl om, hvor han står, og han bliver sjældent for vred eller for irriteret. Tværtimod formår han oftere og oftere at afvæbne kritik ved at bruge humor og selvironi.

De anspændte radikale

Den diametrale modsætning i den aktuelle politiske virkelighed er politikerne fra Det Radikale Venstre, som på ingen måde har formået at brænde igennem med deres budskaber om klima og flygtninge. De radikale har måttet tumle med en række møgsager, men miseren skyldes i høj grad også, at de radikale talspersoner har kommunikeret anspændt, kunstigt og på en måde, der har gjort mange mennesker usikre på, om de radikale virkelig mener det, de står og siger.

Faktisk oplevede vi den stærkeste radikale kommunikation den dag, da Sofie Carsten Nielsens meddelte til medierne, at hun havde besluttet at trække sig som politisk leder. Lige netop den dag talte Sofie Carsten Nielsen mere autentisk og mindre anspændt end nogensinde – på trods af at det var hendes livs måske mest emotionelle møde med journalisterne. Tilbage står billedet af en politiker og et menneske, der på en meget værdig måde stoppede som partileder.

Autencitet er vigtig for din troværdighed. Dit publikum skal kunne mærke dig og tro på, at den, du er, når du taler til os i en given situation, er den samme som den, du ellers er. Så har vi nemlig større tiltro til, at du fortæller os sandheden.

Man skal kunne mærke dig

Autencitet er imidlertid ikke kun et anliggende for toppolitikere. Hvis du ind imellem udtaler dig til medierne eller taler til større forsamlinger af medarbejdere eller medlemmer, så har du nok også hørt om vigtigheden af at være autentisk. At autencitet er en vigtig for din troværdighed. Eller med andre ord: At det er vigtigt, at dit publikum kan mærke dig og tror på, at den, du er, når du taler til os i en given situation, er den samme som den, du ellers er. Så har vi nemlig større tiltro til, at du fortæller os sandheden.

Du skal bare hvile i dig selv, er der sikkert nogen, der har sagt.

Autencitet i en presset situation

Du har sikkert også hørt nogen sige, at man også kan blive så autentisk, at det bliver for meget af det gode. Det skal helst ikke kunne ses for tydeligt, at du faktisk bliver irriteret og defensiv på grund af et spørgsmål fra en journalist. Her skal du i stedet ’bevare roen’, ’holde hovedet koldt’, ’kontrollere dine følelser’, og se forbi journalistens spørgsmål. Du skal se dine investorer eller kunder, som du skal guide til at forstå, hvordan tingene egentlig hænger sammen. Hvordan er du autentisk i en sådan presset situation? Og hvordan undgår du at blive årsag til politikerlede eller ”topleder-sætten-i-bås”, når man som seer tydeligt kan se og høre, at du gør alt for at holde din irritation tilbage?

Her er nogle bud på, hvordan du på bedst mulig vis kommunikerer autentisk:

1.     Hvis du ikke selv står minimum 80 % inde for dit budskab, bliver det svært at kunne kommunikere det overbevisende. Og lad os med det samme slå fast, at det ikke er det samme som, at man overhovedet ikke er i tvivl. Tingene er oftest mere komplekse og paradoksale på indersiden, og man må nogle gange lægge sig fladt ned og følge folkedomstolen for at genoprette sin legitimitet. Men hvis du ikke først har indstillet dig mentalt på at støtte op om dit eget budskab, så bliver det op ad bakke. Så bliver det Bjarne Riis’ famøse ikke-undskyldning for at have taget doping, hvor der kun var en undskyldning i ord – men ikke i kropssprog. Man kan sige det klart: Hvis du ikke selv er overbevist, så er der heller ingen andre, der vil købe din argumentation.

2.     Du er scenevant på den helt specifikke scene. Det er ikke for sjov, at musikere holder lydprøver, inden de skal spille i Royal Arena, selvom de har spillet præcis de samme toner og sunget præcis de samme strofer 1000 gange før. Hvis musikere er usikre på, hvordan teknikken og lyden spiller, og hvordan de skal bevæge sig rundt på scenen, så bliver det svært at levere den oplevelse, der pga. overskud og ro med alt det praktiske kan blive sublim i nærværet med publikum. Det er ikke for sjov, at et ordsprog tilskrevet Navy Seals lyder som følger: ”Under pressure, we don’t rise to the occasion – we sink to the level of our training.” Derfor skal du have øvet gennemgribende at være på forskellige scener og blive mødt med alskens vinkler og spørgsmål, så du også kan håndtere det, når de uventede spørgsmål kommer.

3.     Luk ikke af for følelserne, men lad dem rulle. Inden for psykologien er det velkendt, at den nemmeste måde at bevare roen i mødet med følelser af f.eks. irritation, nervøsitet eller vrede, er at rumme dem og være med dem i stedet for at få dem til at gå væk. Træk frem for alt vejret ordentligt. Så vil følelserne ikke kunne styre hele butikken, og du vil kunne tænke dig nogenlunde om undervejs og handle, som du gerne vil. Igen er her tale om noget, der lige kræver lidt træning, før det kører på skinner. Ikke desto mindre er det en kompetence, der er guld værd for topledere og eksperter, som har brug for ikke at være impulsstyrede og give køb på mange års hårdt oparbejdet goodwill, fordi en journalist pludselig har den frækhed at spørge om, hvordan de hårdt optegnede linjer hænger sammen.

På samme vis gælder den gyldne regel, at når du skal præsentere et projekt eller en strategi, så er du nødt til at have ejerskab til både budskabet og præsentationens form for at brænde igennem. Men bare rolig: Med træning kan du også komme til at mestre det. Og så er det nemmere at være dig selv, mens du taler om det, der støtter dine mål.