Personsager er meget mere end personlige

 

For tre uger siden kom det frem, at Armin Kavousi, CEO og partner i MeeW, havde opdigtet en kandidatgrad fra et universitet i Storbritannien. Den slags skødesløs omgang med fakta skal man naturligvis passe på med, hvis man går efter succes og anerkendelse inden for erhvervslivet, men ville en sådan simpel personsag kunne komme til at true MeeW-gruppens overlevelse? Det troede man næppe hos MeeW dengang i starten af marts.

For at være på den sikre side fik bestyrelsen Armin Kavousi til at indse, at han hellere måtte søge nye udfordringer uden for virksomheden. Men skaden var sket. Det, der ved første øjekast lignede et personligt anliggende, udviklede sig i lyntempo til et graverende problem for hele MeeW-gruppens troværdighed. En planlagt børsnotering på Spotlight i Sverige blev droppet. Og nu er MeeW Studios, det vigtigste selskab i MeeW-gruppen, erklæret konkurs.

Det er ikke første gang, at en personsag i medierne udvikler sig til en krise for den virksomhed eller organisation, som den kritiserede person repræsenterer. For tiden verserer der nogle stykker af den type sager inden for dansk politik, men erhvervsvirksomheder og organisationer rammes også af møgsager, der i første omgang vedrører en enkelt person. Faktisk er det et kendetegn ved de fleste møgsager, at de i udgangspunktet er personlige.

Gør jer klart, om den kritiserede persons handlinger stemmer overens med jeres strategi, værdier og den kultur, I gerne vil være kendt for. Det er en iskold analyse, som skal foretages hurtigt, men den bør være retningsgivende for, om I vil bakke personen op eller lægge afstand.

Der har været sagen om en leder, der som ansat i faglig organisation affødte, at over 300 medarbejdere nedlagde arbejdet, fordi pågældende leder bl.a. overfusede og nedgjorde medarbejdere og ikke kunne styre sine følelsesudbrud. Lederen opsagde efterfølgende selv sin stilling med begrundelsen ”min tillid til medarbejderne er væk”.

Der har været sagen om et it-firma, hvis stifter er blevet kritiseret for bl.a. regnskabsrod og falske akademiske titler. Firmaet er nu blevet tvangsopløst.

Og tidligere har der været en sag om en organisations kredsformand, der ifølge en revisorrapport og en advokatvurdering brugte medlemmernes penge på privat taxakørsel.

Det er sager, der er blevet håndteret vidt forskelligt. Men fælles for dem er, at de viser, at man som virksomhed eller organisation aldrig kan slippe af sted med at affeje en personsag som en personlig sag. I politik er det blevet et klassisk udtryk, at Privat-Lars ikke kan adskilles fra Politiker-Lars. Det samme er gældende inden for erhvervslivet.

Hvad kan man som virksomhed eller organisation gøre, dels for at forebygge, at man bliver involveret i personsager, dels for at håndtere dem, når de opstår? Her er fem gode råd:

1)    Jeres nøglepersoners personlige integritet og moralske kompas er mindst lige så vigtige aspekter som deres faglige kvalifikationer. Det kan godt være, at jeres nye lederaspirant er superskarp og kan booste jeres salg, men I bliver nødt til også at se på fx personlige værdier og eventuelle manglende moralske ”stopklodser”, når I rekrutterer og forfremmer.

2)    Hvis I har en dårlig mavefornemmelse, som handler om adfærd hos en person i jeres organisation, så gå i gang med at få undersøgt, hvad der foregår. Og gør det hellere lidt for tidligt end lidt for sent. Det er bedre at afdække tingene selv end at blive taget med bukserne nede af en ihærdig journalist.

3)    Hvis en sag om en person fra jeres virksomhed/organisation først er ude i medierne: Gør jer klart, om den kritiserede persons handlinger stemmer overens med jeres strategi, værdier og den kultur, I gerne vil være kendt for. Det er en iskold analyse, som skal foretages hurtigt, men den bør være retningsgivende for, om I vil bakke personen op eller lægge afstand.

4)    I er nødt til at tage stilling. I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller HR-afdelingen og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Jeres omdømme er på spil, og hvis I går i flyverskjul, risikerer I, at jeres virksomhed ikke findes længere, når den formelle sag er afsluttet.

5)    Sørg for at der er nogen i den kritiserede persons private netværk, der tager sig af vedkommende, både mens mediestormen raser og bagefter. Det er benhårdt at blive hængt ud i medierne, uanset om kritikken er berettiget eller ej.

Du kan læse mere om krisekommunikation og håndtering af møgsager her.